Sağlık Bakanlığı, evde sağlık hizmetlerine ilişkin önemli değişiklikler içeren yeni yönetmeliği Resmi Gazete'de yayımladı. Yeni düzenlemeyle birlikte yaşlı, yatağa bağımlı, cihaza bağlı yaşayan veya sağlık kuruluşlarına ulaşmakta güçlük çeken vatandaşların evde sağlık hizmetlerine erişimi hızlandırıldı. e-Nabız ve Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi üzerinden yapılacak başvuruların en geç 3 gün içinde değerlendirilmesi ve ilk ev ziyaretinin bu süre içerisinde gerçekleştirilmesi zorunlu hale getirildi.

KİMLER YARARLANABİLECEK?

Yeni yönetmelik kapsamında evde sağlık hizmetlerinden; doktor tarafından tanısı konulmuş, yatağa veya cihaza bağımlı olan, kronik hastalıkları nedeniyle sağlık kuruluşlarına ulaşmakta zorlanan vatandaşlar ile yaşlılık nedeniyle sağlık hizmetine erişimde güçlük yaşayan kişiler yararlanabilecek. Başvurular hasta yakınları veya yasal temsilcileri tarafından da yapılabilecek.

BAŞVURULAR E-NABIZ ÜZERİNDEN YAPILABİLECEK

Vatandaşlar evde sağlık hizmeti talebini e-Nabız sistemi üzerinden elektronik ortamda ya da Sağlık Bakanlığı'nın iletişim kanalları aracılığıyla oluşturabilecek. Yapılan başvurular doğrudan aile hekimine iletilecek ve değerlendirme süreci elektronik sistem üzerinden takip edilecek. Yönetmelikle birlikte başvuruların en geç 3 gün içerisinde sonuçlandırılması zorunlu hale getirildi. Uygun görülen hastalara ilk doktor ziyareti de bu süre dolmadan gerçekleştirilecek.

SÜREKLİ VE GEÇİCİ BAKIM HİZMETİ VERİLECEK

Yeni düzenleme kapsamında hastaların ihtiyaç durumuna göre farklı hizmet modelleri uygulanacak. Sürekli bakıma ihtiyaç duyan ve sağlık durumları nedeniyle uzun süreli takip gerektiren hastalar, ihtiyaçları devam ettiği sürece evde sağlık hizmetlerinden yararlanabilecek. Hastaneden yeni taburcu edilen veya geçici sağlık desteğine ihtiyaç duyan vatandaşlara ise ilk etapta 30 güne kadar evde sağlık hizmeti verilecek. Hekim değerlendirmesiyle bu süre 60 güne kadar uzatılabilecek.

ŞİKAYETLER İÇİN ÖZEL KOMİSYON KURULACAK

Evde sağlık hizmetlerinde yaşanabilecek sorunların çözümü amacıyla her ilde Yürütme Komisyonları oluşturulacak. İl Sağlık Müdürlerinin başkanlığında görev yapacak komisyonlar ayda en az bir kez toplanarak vatandaşlardan gelen şikayet, talep ve itirazları değerlendirecek. Böylece hizmet kalitesinin artırılması ve yaşanan sorunların daha hızlı çözüme kavuşturulması hedefleniyor.

İŞARET DİLİ VE TERCÜMAN DESTEĞİ SAĞLANACAK

Yönetmelikte engelli ve yabancı uyruklu vatandaşlara yönelik yeni uygulamalar da yer aldı. Konuşma ve işitme engelli bireyler için işaret dili desteği sağlanabilecek. Türkçe bilmeyen vatandaşlar için ise tercüman desteği sunulacak. Ayrıca sağlık ekiplerine gerekli durumlarda eczacılar da eşlik ederek hastaların kullandığı ilaçların takibini yapabilecek ve ilaç etkileşimlerine karşı rehberlik sağlayabilecek.

RİSKLİ DURUMLARDA POLİS VE JANDARMA EŞLİK EDECEK

Yeni düzenlemeye göre güvenlik riski bulunan bölgelerde görev yapan sağlık ekiplerine gerekli görülmesi halinde polis veya jandarma personeli eşlik edebilecek. Bu uygulamanın sağlık çalışanlarının güvenliğini artırmak ve hizmetlerin kesintisiz sürdürülmesini sağlamak amacıyla hayata geçirildiği belirtildi.

İHMAL VE İSTİSMAR VAKALARI BİLDİRİLECEK

Evde sağlık ekipleri, hizmet verdikleri evlerde bakıma muhtaç, kimsesiz, ihmal edilmiş veya istismar riski altındaki kişileri tespit etmeleri halinde ilgili kurumları bilgilendirmekle yükümlü olacak. Bu kapsamda tespit edilen vakalar Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri ile gerekli durumlarda adli makamlara bildirilecek.

Kaynak: HABER MERKEZİ